28 فوریه 2023- محققان در یک بررسی گذشته نگر از داده های سراسری جمع آوری شده از جمعیت فنلاند به نتایج زیر دست یافتند، که در سرور MedRxiv به عنوان پیش چاپ منتشر شده است:

·  دیابت نوع 1 مادر به طور قابل توجهی با افزایش 3.7 برابری نقایص مادرزادی قلبی (CHD) در فرزندانشان مرتبط است که تا حد زیادی قوی ترین عامل خطر مادری مرتبط با نقایص مادرزادی قلبی است.

·  این نتایج، همچنین ارتباط ضعیف تری را بین اضافه وزن و چاقی مادر و CHD در فرزندان نسبت به آنچه قبلا گزارش شده بود، نشان داد، که شاید به دلیل داده های جامع جمع آوری شده در مورد دیابت مادران باشد. تأثیر دیابت به نظر می ‌رسد که بخش بزرگی از خطر مشاهده شده در مادران مبتلا به اضافه وزن یا چاقی را نسبت به آنچه قبلاً تخمین زده شده بود، تشکیل می ‌دهد.

·  دیابت بارداری (GDM) و دیابت نوع 2 مادر، هر کدام با افزایش کمتر نرخ CHD مرتبط هستند. با این وجود، افزایش شیوع GDM و اضافه وزن مادران، باعث ایجاد خطر کلی در جمعیت می شود.

اهمیت این یافته ها چیست؟

نقایص مادرزادی قلب، 1 تا 2 درصد نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهد و با مرگ و میر و عوارض قابل توجهی همراه است.نقش دیابت نوع 1 مادر، به عنوان یک عامل خطر مهم به خوبی مستند شده است، اما اهمیت چاقی و اضافه وزن مادر کمتر مشخص بوده است. نتایج این تحقیق نشان می ‌دهد که دیابت مادر و اضافه وزن یا چاقی مادر ممکن است مکانیسم‌های تراتوژنیک جداگانه ای داشته باشند، زیرا ارتباط‌ ها برای چندین زیرگروه CHD متفاوت بود و در برخی موارد در جهت مخالف بود.بنابراین، درک عوامل خطر زمینه ای CHD برای پیشگیری ضروری است.

برای مطالعه ی جزئیات این مطالعه به آدرس منبع مراجعه کنید.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/988872?src=&icd=login_success_email_match_norm